YOLLAR KİMİN ALANI? - SIRA DIŞI MASTER SPORCUMUZ : NUR SÖYLEMEZ

 Yıl sonu gelirken yine sizi sıra dışı bir master kadın kürekçi ile tanıştırmak istiyorum. Kendisi müthiş sosyal bir insan olduğu için tanımayan kaldı mı bilemiyorum ama bu blogda yer almazsa benim için olmazdı.

Nur Söylemez’i 2021 yılı sonlarında daha önce “Rowermind” söyleşisi sırasında bilgi verdiğim eski Galatasaraylı kürekçimiz ve benimde bir dönem takım arkadaşım olan Orhan Öztürk ile yaptığımız sohbetlerde duymuştum. Orhan Bey Suadiye Kürek’te ders verirken tanıştığı Nur Söylemez’in bu sporu çok sevdiğini ve müthiş bir potansiyeli olduğunu düşünüyordu. Potansiyel sözüne şaşırmamanızı rica ediyorum. Belli bir yaşı geçtikten sonra da potansiyel vadedebilirsiniz. Bir master sporcunun katkısı istatistiklere vereceği dereceden çok daha farklıdır. Ölçülmesi daha zor olan katkılar ; örneğin rol model oluşlar veya yaratıcı ve alternatif yaşam yolları üzerine fikirler içeriyor. 


Nur Söylemez, 2022 Bled Euromaster Regatta için sınırı geçerken karavanı ile


 

Nur Hanım’ın Karavan hayatına aşinalığı, kamyonet kullanabiliyor oluşu, doğal yaşamdaki el becerileri, organizasyon becerisi, çalışkanlığı ve gözü pekliği bu spora kendisi ve başkaları için zaman yatırımını yapmaktan çekinmeyeceği ilk bakışta gördüklerimizdi. Orhan Öztürk onu federasyonumuzun kadın komisyonunun ilk etkinliği olan Kalamış Koyunda Kadıköy Belediyesi desteğiyle yaptığımız “8 Mart #kürekteberaber” etkinliğine getirdi. Nur Söylemez’in ilk yarış tecrübesi ve ilk cesaret madalyasını aldığı o gün ben de kendisi ile tanışmış oldum.

 

22 ve 16 yaşında iki Z kuşağının annesi olan Nur Hanım için Kadıköy ve Adalar’ın çocuğu diyebiliriz. Bu bölgede çocukluğu geçen her gencin bisiklet, yüzme, sokak ve bahçe ile şehirli insan olarak tanışıklığı vardır. Hareketli bir genç kız olmasına rağmen evde spora çok teşvik edici bir ortam bulamamış. Bir de buna dizlerde genetik bir menisküs sorunu eklenince sporla dolu bir gençlik imkanı bulamamış. Büyükada’da yazları sandal ve bisiklet kullanmanın dışında onu spora hazırlayan bir altyapı yok diyebilirsiniz. Ama bence şimdiki kuşaktan yine de daha şanslı çünkü sokakta konu komşuyla oynanan oyunlar ve keşifler şimdiki zoraki yaz okullarından bin kat daha faydalı idi.

 

Doğuştan menisküsü ben daha önce duymamıştım. Nur Hanım’ın iki dizindeki menisküs genetik olarak hilal şeklinde olacağı yerde tepsi formunda. Bu da temaslı ve ani hareketler içeren diz ekleminde zorlayıcı hareketlerde zorluk yaratıyor. Sol dizinden iki ameliyat geçirmiş, sağ dizi için ona iyi bakarak ameliyat olmadan sürdürmeye çalışıyor. Kürek sporu ise bu tip dizler için belki de en ideal spor olabilir. 

 

2019 yılında Bostancı sahilinde bisiklete binerken sahilde birbiri ardına açılan kürek kulüpleri ile iyice görünür hale gelen kürek sporuna başlamayı kafasına koyuyor. Hemen hayaline ulaşamıyor bu kez bir de bel fıtığı ameliyatı geçiriyor. Belki de zor ulaşılan hayallerinin tutkuya dönüşeceğini o dönem düşünmemiştir. Karşılıklı bakışan aşıklar misali bir süre sahildeki onca kulübün önünden bisikletle geçiyor ama bir türlü birinden içeri girip başlayamıyor. Burada aslında ilginç bir nokta hissediyorum

 

Kürek Kulüplerimiz genç veya yaşlı sporculara ne kadar davetkar görünüyorlar? 

 

Malzeme-doğa ve hangi teknede oturacağınızı seçme kıstasları kürekçilerin birlikte çözmek için uğraştıkları problemler bizi birbirimize yaklaştırıyor mu uzaklaştırıyor mu? Yapıcı veya kapsayıcı olunabiliyor mu? Başlı başına önemli konular… Çünkü bu kritik noktadaki tavır son yıllarda yakalanan yükseliş ivmesinin kalıcı, sürdürülebilir ve yaygın olabilmesini sağlayacak. Ancak bu soruyu doğru analiz edip cevapladığımızda sağlam bir alt yapı yetiştirme olanağı yaratılabilecek. 

 

… Ve kürek sporu Nur Söylemez ile tanışıyor …

 

Nihayet Kasım 2021 Suadiye Kürek Kulübünde bu kez denizle çocukluğundan daha farklı bir şekilde buluşuyor. Kulüp içinde kürek sporu üzerine yapılan bir mini bilgi yarışmasında bedava kürek dersi kazanıyor. O ders gününü şöyle anlatıyor.

 

“… Kar yağışlı bir gündü.  Kar fırtınası ihtimali vardı fakat hava çok açıktı. Orhan Hoca ile kısa bir değerlendirmenin sonunda deniz küreği iki çifte ile suya inme kararı verdik. Kar fırtınası gelmeden havayı kontrol eder geri döneriz diye planladık. Deniz trafiğinin iptal edildiğini bildiğimiz içinde içimiz rahattı. Sakin rüzgarsız bir ayazda keyifli bir deneyim sürerken, “Karlar Kraliçesi” hikayesinde olduğu gibi aniden kendimizi bir kar bulutunun sihirli ortamında buluverdik. İnanılmaz bir mutluluk. Denizde bizden başka kimse yok, düşen ve uçuşan beyaz kar taneleri içinden geçerek iskeleye geri döndük…”

 

“…Sonra 8 Mart Etkinliği olan yarışa ekibim Nurgül Güngördü ve Orhan Hoca ile girdik. Sonra’da Sapanca’da federasyonun açtığı yarışa girmek için var gücümüzle çalıştık fakat bu kez de hazırlandığımız 4 x yarışı iptal oldu. Sadece iki çifte mix yarışabildik. Master Kürek camiasını Fatih Örer ile bir araya getiren kürekçilerden olan Özkan Coşgun ile yarışa girdim…bundan sonra ise hiç geri dönüş olmadı. Kürek Sporunu zaten çok sevmiştim fakat beni pozitif anlamda zehirleyen de Özkan Çoşgun oldu. Gelişimimde ki en büyük destekçim de Özgür Çubukçu. Onlar sayesinde her gün üzerine bir şeyler ekleyerek kürek sporu hayatımda daha fazla yer aldı…”

 

Bundan sonra Nur Hanım’ın master küreğinde hızlı ve programlı yükselişini gözledim. Birçok sağlık sorununu arkada bırakıp sporu hayat rutininin içine ekleyen Nur Hanım’ın fitleştiğini gün be gün izledim. Antrenman programını takım arkadaşım Boğaziçi Üniversitesi master sporcularından Özgür Çubukçu yazdı. Nur’da verilen ödevleri harfiyen yerine getirdi. Haftanın yedi günü antrenman yaptı. Kendisine iki çifte bir olimpik tekne satın aldı. İlk ergometre yarışında 2022 yılında dereceye girerek yaş grubunda üçüncülük madalyası kazandı. Sonra onu ülke içinde girdiği tüm yarışlarda kürsüde madalya alırken izledik.


Nur Söylemez - Antrenörü Özgür Çubukçu ile Türkiye Ergometre Yarışı sonrası madalyası ile


 

Bunun ardında ciddi bir fedakarlık süreci var. Gece karanlığında varılan çamurlu şantiye alanı halindeki Alibeyköy barajında masterlar antrenman imkanını Nur Söylemez’e de borçlular. Kendi kamyoneti ile sporcuları kış boyu kayıkhaneye taşıdı. Onlarla birlikte antrenmana indi. 



Özkan Coşgun, Orhan Öztürk, Nur Söylemez Hamla Sırtı, Mağlova Kemeri 


 

Master sporcuların tekne taşıma problemi ve Maskuder Yatırımı

 

Bu yıl Maskuder, master sporcuların tekne taşıma problemlerine ilaç olacak bir yatırım yaptı. Yıllardır yarış yerlerine tekne taşınırken kulüpler römorklarında yer olmadığı için veya başka bazı sebeplerden tekne getirmiyorlardı. Maskuder bu soruna çözüm getirmek için büyük bir römork yaptırdı. Böylece yurt içi ve yurt dışı tüm organizasyonlara tekne götürüp geri getirebilmek mümkün hale geldi. Böylece yarıştan bir ay önce başlanan telefon trafiği master sporcular için önemli ölçüde azaldı. Benim adıma bu organizasyon yarış antrenmanı yapmaktan çok daha meşakkatli bir süreçti. Ve bu yıl ilk kez, Türk sporcular toplu olarak bir Euromaster Regatta’da kendi tekneleri ile yarışabildiler. Ve yine bunu Nur Söylemez’e borçlular.

 

Tekne Treyleri Çeken İlk Kadın Sürücü

 

Sanırım Nur Söylemez Dünya’da bir tekne treyleri çeken ilk kadın şoför olarak tarihe geçti. Epey internet üzerinde araştırdım. Fakat tekne treyleri çeken kadın sürücüye dair bir şey bulamadım. Dünya’da treyler şoförü olan kadınlar son 10 yılın projesi. On yıl kadar önce çalıştığım şirkette müşterimiz olan Shell bizden tehlikeli madde taşımacılığı yapması ve bu alanda cinsiyet eşitliği sağlanması adına kadın şoför kullanmamızı istemişti. Bu alan tam bir erkek alanı. Yollar her alanda tekin olmayabiliyor. Kadınlar evin tüm sorumluluğunu taşıdıkları için evi barkı bırakıp günlerce araç sürmek istemiyorlardı. Üstelik bu yetkinlikte ehliyete sahip olan şoför de henüz yetişmemişti. Ama bu sistemli olarak projelendirildi. Yollar bu alanda sadece erkeklere ait bir alan değil de herkese ait bir alan olmaya başladı. Bu çok önemli bir medenileşme adımı. 

 

(*CILT ve WILAT sivil toplum kuruluşlarının 5 yılda Beşbin Kadın sürücü için yürüttükleri çalışmayla ilgili haberin linkini de yazı sonunda bulabilirsiniz)

 

(*Yurtdışındaki kürek kulüpleri römork çekebilecek şoförlerle ilgili talimatnameler hazırlamışlar. Bunlardan iki örneği de sizler için yazı sonunda link olarak paylaştım. Belki ve umuyorum ki kendi kulübü için uzun vadede kalıcı bir yapı için ilham almak isteyen olabilir.)


Münih Yolunda Tır Parkında Molada


 

Yola Çıkış…

 

BE ehliyet erkekler arasında da çok yaygın bir ehliyet değil. Maskuder içinde beş kişi bu ehliyete sahip. Biri de Nur Söylemez. Diğer sporcuların Euromaster yarışları sırasında hepsinin farklı yerlerde olmaları sonucu Nur Hanım bu göreve gönüllü oluyor. Gaziosmanpaşa’dan Münih’e kadar 1885 km boyunca tek bir gece konaklayarak direksiyon başında gidiyor. Edirne’den gece 02.00 de Bulgaristan sınırını geçiyorlar. Yol üzerindeki tır parkları, mola yerlerini önceden antrenörü Özgür Çubukçu ile çalışmışlar. Suadiye Kürek’ten master sporcu Menekşe Urcan ve Boğaziçi Üniversitesi’nden Özgür Çubukçu gidiş yolunda ona yol arkadaşlığı yapıyor. Zagrep’te bir gece kalıyorlar.  Pazar erken sabah 10.30 da yola çıkıp akşam saat 21.00 itibariyle Münih’e varılıyor. Profesyonel Lojistik şoförleri bile tek araçla bu yolu pek yapmıyorlar. Muhakkak başka bir partnere römork teslim ediliyor veya yolun bir kısmı Ro-ro veya trenle alınıyor ve sonrasında şoför devreye giriyor. Ama Nur Söylemez bunu evden eve tek başına yapabildi. 

 

“…Araba kullanmayı ve yolda olmayı seviyorum…”

 

Tarfikte kadın şoför geyikleri üzerine interneti epey karıştırdım. Kadın şoförleri yerden yere vuran tonla espiri var. Espiride kalmamış üzerine akademik makale bile yazılmış. Üstelik makalede kadınların daha iyi şoför olduklarına dair istatistik kanıtlar sunuluyor. Buna rağmen erkekler trafikte kendilerine ait olan alanı kaybettikleri için midir bilemiyorum, kadınlara saldırmaya devam ediyorlar. Kadınlar buna gülüp geçmekteler. Cevap vermeye tenezzül bile etmiyorlar. Bugün çok sağlam yarış sürücülerimiz, hatta tır ve çekici şoförlerimiz var. Buradan Burcu Burkut Erenkul, Burcu Çetinkaya ve Simin Bıçakçıoğlu’na selam durmak istiyorum. Bunların örneklerini yazı sonundaki linklerde bulabilirsiniz. Kadınlar hayatın her alanında yer alma becerisini göstermek üzere sorumluluk alırlarsa özgür olmayı hak ettiklerini görmeliler. 


Istanbul Dönüş Yolunda Gümrük Geçişi Sırasında Maskuder Treyleri ve Yol Ekibi


 

Tarfikte kadın şoför – erkek şoför diye bir ayrım yoktur. Kötü şoför ve iyi şoför diye bir ayrım vardır. Ehliyet verilirken sınav gözetmenleri kötü şoförleri trafiğe salmazlarsa bu anlamsız polemik son bulur inancındayım. Ben kendim araç kullanmayı sevmiyorum. Benim için mümkünse yol 1,5 saatten fazla sürmemeli, gündüz saatlerinde olmalı. Ama Nur Söylemez için öyle değil.

 

“… araba kullanmayı yolda olmayı seviyorum…”. “… Bazen yola hafif bir müzik eşlik edebiliyor bana… Özgür’ün analitik ve planlı olması, yolculukta yalnız bırakmaması da römorku ben çekerim diyebilmeme büyük etkendi…” diye tarif ediyor. 

 

Yolculuk ilk insandan beri insana ilham veren bir süreç. Hatta kürek sporunun özünde yolculuk olması onu benzersiz kılan özelliklerden biri. Belki de Nur Hanım’ı bu spora tutkun yapan özelliklerden biri de bu. Kürek sporunu neden bu kadar seviyorsun? Nasıl tarif ederdin? Diye soruyorum.

 

“… bu yıl bu soruyu ben de kendime sordum.” Yurt dışı yarışlar tamamlandıktan sonra bir ay her gün Alibeyköy barajına antrenmana gitmiş… ve “30.günün sonunda da 30 km. lik bir maraton antrenman planladım. Bu meydan okuma sürecinde bıkıp bıkmayacağımı görmek istedim ama gerçekten çok sevdiğimi daha da farkına vardım. Antrenman boyunca 1,5 saat anda kalıp zihnimi boşaltabiliyorum. Dinlenmiş olarak çıkıyorum antrenmandan. Mental katkısı inanılmaz yüksek…” 

 

“…Geçen yıl planladığımız derecelerin hepsine ulaştık, şimdi önümüzdeki yılın plan ve hedefleri üzerine çalışıyoruz … arkadaşlarımızla beraber bu tutkuyla yoldayız…”


Sevilla Regatta - Nur Söylemez ve Özgür Çubukçu Yarış Öncesi


 

Geri Dönüş Yolu

 

1885 km gittikten sonra yarış yorgunluğu ile dönmek var bir de… Bu kez dönüşte iki mola ile dönüyorlar. Bir gün Zagrep bir gün ise Sofya’da dinleniyorlar. Dönüş yolunda bu kez Boğaziçi Üniversitesi genç sporcuları İpek Bardan ve Deniz Taşkın da var araçta. 

 

“… dönüş daha yorucu oldu gerçekten …” diye belirtiyor. Çünkü hem yarış yorgunluğu vardı hem de gidişteki kadar heyecan ve motivasyon da yoktu doğal olarak…” 

 

Tutku çok garip bir duygu gerçekten. İçinde gerçekten bir ateş barındırıyor. Nur Hanım için bu yolculuk sıra dışı değildi, hiç yapamam düşüncesi olmamış ama Birçok kişi için sıra dışı bir cesaret gösterdi. Açıkçası bununla ilgili geri bildirimlerin canlı şahidi oldum. 

 

Sağ salim ülkeye varıldıktan sonra, hiç dinlenmeden bu kez Sevilla’da ki regattaya hazırlandı Nur Söylemez. Burada da ikincilik derecesi ile parkurlarını tamamladılar.

 

Bu söyleşiyi bir soru ile bitirmek istiyorum. Gerçekten sıra dışı olan nedir? Bir kadının 1885 km. yi “… tabii ki sürebilirim bu yolculuğu yapabilirim...” demesi midir? Yoksa herhangi bir şoförün mü demesidir? Yollar bir kadın için güvenli değildir mi demek doğru yoksa yollar hiçbir şoför için mi güvenli değildir demek doğru. Son söz olarak UN Woman’ın #ışıktutalım kampanyası ile bitirmek istiyorum. Yollar herkes için tehlikeli bana göre, fakat kadınlar daha fazla tedirginler… altında çok olay, çok yargı, çok hikaye var. Ama bunu alt etmenin tek yolu kadın erkek birlikte bu sorunların herkesin sorunu olduğunu anlamaktan geçiyor. Kadın sürücü demeyi bırakıp varsa bir sorun onu kaldırmak için çözüm üretmek gerek. 

 

Nur Söylemez’i kimsenin cesaret etmediği bu yolculuğu en mükemmel ve doğal şekilde tamamlayabildiği için tebrik ediyorum. Ve Maskuder’in daha çok BE ehliyetli sürücü için sporcuları teşvik etmesini diliyorum. 

 

https://www.dunya.com/sektorler/5-yilda-5-bin-kadin-surucu-projesi-2025e-damga-vuracak-haberi-757152

 

https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/445286

https://eksisozluk.com/kadinlarin-yolda-yururken-yol-vermemesi--7551741?p=4

http://www.readingrc.com/members/2016/4/30/trailers-and-towing

https://www.britishrowing.org/wp-content/uploads/2015/09/TrailerDriving.pdf

https://youtu.be/WrqHc__v414?si=onxAAh2vaof-ddPM

https://mail.google.com/mail/u/1/#inbox/QgrcJHrnvrNwjPSpjSqLmjQgsgNXTwwPLnq?projector=1

https://www.esquire.com.tr/galeri/kadin/dunyanin-en-iyi-en-hizlien-guzel-12-kadin-ralli-pilotu

https://www.petroturk.com/akaryakit-haberleri/turkiyenin-ilk-kadin-lpg-tankeri-surucusu-shellde-gorevine-basladi

https://akademi.olimpiyat.org.tr/meniskus-nedir/

https://hayalrotanizda.blogspot.com/2022/08/rowermind-kurek-sporu-ile-kisisel.html



 Yazı bitti . Ama yazı sonuna eklemeden duramayacağım bir fotoğraf yolladı Nur bana onu da buradan paylaşmak istedim. Yıllarca yanı başımızda yarış yerlerinde yanımızda olan Yamaç'ı



anıyorum. Özlemle ...



 

 

Yorumlar

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ŞAMPİYON YETİŞTİREN AİLE OLMAK

ANTARKTİKA YOLUNDA - BİR İLKİ BAŞARMANIN PEŞİNDE -ALİ RIZA BİLAL

EGZERSİZ- DİNLENME VE UYKU -DOÇ.DR.PELİN YARGIÇ İLE SÖYLEŞİ